rFactor 2: Build 1112, Statusreport und Vorschau auf Weihnachtsüberraschungen

Studio 397 hat das Build 1112 für rFactor 2 veröffentlicht mit dem man ein paar Fehler korrigiert und im Bereich der Lenkradunterstützung nachrüstet. So werden nun auch die beiden Logitech-Wheels G29 und G920 offiziell unterstützt und die Probleme die damit bislang bestanden sollen nun der Vergangenheit angehören. Mit der neuen Version wird in rF2 auch der maximale Lenkeinschlag in der Software simuliert selbst - dann wenn die Treiber das gar nicht unterstützen. Dadurch können nun auch die Wheels OSW SimuCube und SimSteering verwendet werden. Dazu muss im Ordner "UserData\vom Spieler erstelltes Verzeichnis" in der Datei Controller.json der Eintrag bei "Steering Wheel Software Rotation" von "false" auf "true" geändert werden. Eine ausführliche Beschreibung der Entwickler dazu ist unten nach dem Änderungsprotokoll in Englisch zu finden.


Neben der Fortsetzung der Arbeiten an der Nordschleife, wurde im vergangenen Monat auch an der Integration des neuen Wettbewerbssystem in die neue Benutzeroberfläche gearbeitet und für eine größtmögliche Nutzbarkeit an den Funktionen gefeilt. Das auf der ADAC SimRacing Expo 2018 am Beispiel des McLaren 650S gezeigte neue Materialsystem begeistert die noch an Bugfixes arbeitenden Entwickler bereits so sehr, dass man neue Screenshots dazu zeigt.

Simracer die schon länger auf die Tatuus-Fahrzeuge warten dürfte es freuen zu hören, dass man sechs Boliden bestätigen kann. Der Tatuus USF-17 aus der USF2000-Meisterschaft, der F4-Bolide Tatuus F4-T014, der in der britischen F3 eingesetzte Tatuus MSV F3-016, der Toyota FT50 (Toyota Racing Series), Tatuus PM18 (Pro Mazda Championship) und Tatuus F3 T318 (Asian F3 Championship und W Series) werden alle in rF2 fahrbar sein. Allerdings wird noch an den Fahrzeugen gearbeitet und einen Termin gibt es daher nicht.


Mit Blick auf die Feiertage und Anfang 2019 plant Studio 397 nicht nur vom 11. bis 14 Januar bei der Interclassics in Maastricht mit rFactor 2 und zwei Motionrigs vor Ort zu sein - spielbar sind der McLaren M23 auf dem klassischen Kurs von Monte Carlo -, sondern auch einige Wettbewerbe zwischen Weihnachten und Neujahr mit der Community. Die darf sich zudem auf einige neue Spielinhalte freuen - O-Ton: "Looking forward to bringing you some very cool toys to play with this Christmas!" - die rechtzeitig zu Weihnachten veröffentlicht werden dürften.


rFactor 2 - Build 1112-Changelog:

-Added the ability to set the maximum steering wheel rotation "in software", even if your wheel drivers don’t support that. This is described in more detail below.
-Supporting this new feature, controller profiles for direct drive wheels OSW SimuCube and SimSteering added.
-Fixed an issue where tyre heat cycle history was not correctly transferred after a driver swap.
-Support for the Logitech G29 and G920 was added, fixing some long outstanding issues with these wheels.
-A small loophole was fixed that would allow you to circumvent fixed setups.

Server administrators must update all dedicated servers because we bumped the version number due to small changes in the multiplayer protocol.


Software Wheel Rotation Explained

We have added the option to set the maximum rotation of the steering wheel 'in software', so we can adjust the rotation per car even for wheels that don’t support setting the rotation in their driver.


This means that current owners of various OSW and SimSteering wheels can now finally enjoy the correct rotation without having to manually set it outside of rFactor 2. The system works as follows: In order to use this new system, you have to explicitly turn it on in your Controller.JSON file (which you can find in your UserData\player folder). The line you’re looking for is called 'Steering Wheel Software Rotation,' and if you don’t see it yet, please make sure you have updated to build 1112, run the game once and exit it again. The line defaults to 'false,' and you should change that to 'true'. The next step is to go into your wheel driver and the rotation to the maximum value it supports, up to the maximum rotation of 1440 degrees that rFactor 2 supports. Then you go back to your Controller.JSON and set the 'Steering Wheel Maximum Rotation Default' to the same number of degrees you just configured.


If your wheel actually does support us reading the maximum rotation, you can alternatively set 'Steering Wheel Maximum Rotation from Driver' to 'true' so we will read whatever you set from the driver. We do recommend setting it to the maximum value in the driver, as we can only make the rotation less in software, not more. Finally we have a value called 'Steering Wheel Bump Stop Harshness,' which acts like a spring constant and defines how harsh the buildup of counter-torque will be when you go over the maximum rotation for a car. We recommend starting with a value of somewhere between 20 (soft) to 50 (harsh), but this really depends on your wheel and personal preference. For SimSteering and OSW, we added some profiles to our default set as well. You might want to give those a try as they are already setup for this new feature.


In summary, these are the new parameters in the Controller.JSON:
-Steering Wheel Software Rotation - Defaults to false, but must be set to true to enable this feature.
When it is set to false, this feature should be fully disabled.
-Steering Wheel Bump Stop Harshness - A configurable value ranging from 1.0 to 100.0, which acts like a spring constant that determines how much counter-torque will be applied if you steer beyond the maximum range.
-Steering Wheel Maximum Rotation from Driver - Whether we should attempt to fetch the maximum steering wheel range from the wheel driver, assuming the driver supports this.
-Steering Wheel Maximum Rotation Default - The value of our maximum steering wheel range when there isn’t a wheel driver available that we can read this from or when 'Steering Wheel Maximum Rotation from Driver' is set to false. Values from 40 to 1440 are supported.
"


quelle:speedmaniacs

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